Skip to content

6th Awakening – Hålot

6th awakening bild web
6th Awakening
Från de mörka hörnen av Umeå kommer 6th Awakening. Med kärna i death / black / doom, har 6th etablerat sig på metalscenen under 15 års tid. Bandets deltagande i Demons of the Opera – ett samarbete med Norrlandsoperans Symfoniorkester – och dess demoniska frontkvinna ger bandet sitt unika signum. Sångerskan Luisa Vilevik (tidigare känd som Lovisa Lundmark) och duon bakom gitarrväggen – Robert Arnlund och Mathias Harnerud – har skrivit låtar tillsammans i över ett decennium.

Bandets framträdanden sträcker sig från den lokala pubscenen till större evenemang både in- och utrikes som Sweden Rock Festival, Metal Fest Open Air Croatia och EXIT Adventure Festival Serbia för att nämna några. Efter fullängdsplattan ”Psycho Path” (2012), EP:n ”Järtecknen” (2014) och ett antal demos under åren av olika formationer har 6th slutligen landat i ett hårt, rättframt sound, stolt kulminerande i det kommande albumet ”Hamn”. Släppet sker i samarbete med Tmina Records i juni 2016 varefter 6th åter är redo att inta scenen inom och utom Sveriges gränser.

Hålot
Tillsammans med deltagare i RTSI har nu 6th Awakening och regissören Joachim Ljungquist skapat en musikvideo till låten ”Hålot”. Hålot är aktuell som en av 6th Awakenings nyaste låtar och släpps även under albumet “Hamn” i juni 2016. Låten handlar om hur uppmärksamhet för den fasad som visas upp och hyllas i rampljuset får personen bakom att känna sig oönskad och osynlig. Den utåt leende och inåt gråtande ”clownen” upplever sig betrakta omvärlden från utkanten, från skuggorna, och ett dunkelt avund växer sig allt starkare gentemot ”ballerinan” som tycks vara sedd och närmast dyrkad för den hon är.

Sångerskan Luisas reflektion om videon och RTSI
I videon har utanförskapet i låten gestaltats genom en omkastning av klassiska roller på ett i dagens samhälle oväntat sätt. Utifrån intressen, arbete, det ansikte och den klädsel man väljer att presentera sig med skapas yttre förväntningar. Det tas för självklart att man ska passa in i normen för hur personer med ”det yrket” med ”den musiksmaken”, med ”den klädstilen” är och beter sig. När de olika bitarna i livet inte passar ihop som de ”borde” skapas det krockar och friktion och personen kan uppleva ett tryck från sin omvärld att bevisa att man verkligen duger och på riktigt passar in. Frågan om att duga och att passa in kan för oss sociala varelser leda till självtvivel som i sin tur mynnar ut i ensamhet och i känslan av att vara osynlig fast man existerar mitt bland en mängd andra. Här knyter ”Hålot”s utanförskap på grund av en förlorad identitet an till projektet RTSI. 6th delar projektets strävan i att alla ska äga – och våga kräva – rätten till sin egen identitet.

Att inte kunna placeras i ett prefabricerat fack och att därför behöva bevisa sin duglighet på många olika arenor samtidigt är något jag som sångerska i 6th känner till väl. Detta eftersom jag råkat ut för krocken att inte uppfylla andras förväntningar om mig otaliga gånger under min karriär som metalsångerska. Att gå ner i en källarlokal och growla med bandet på kvällen för att morgonen efter arbeta med statliga utredningar, klä mig propert och lyssna på hiphop på joggingturen – skapar en hel del krockar. Metalvärlden ställer ofta frågan om jag som kvinna – liten och blond – verkligen kan growla såsom genren kräver där normen är en man. Och efter jag bevisat min plats på scenen kommer tvivlen om jag på allvar kan trivas med ett arbete som tycks vara så ”okreativt”. Kontorsvärlden ifrågasätter hur mitt intresse går att kombinera med den ordnade, seriösa och till stor del uppstyrda värld jag där lever i. Och somliga ställer sig tveksamma till om metalgenren verkligen faller in under begreppet ”musik”.
Men då vi tillåter verkligheter från olika håll att verkligen mötas, kan det mötet bli bra. Förvisso röra om i grytan men för mig är det viktigt att inte vara rädd för att göra just det.

Ett exempel på ett otroligt roligt och givande tillfälle att ha fått prova vad som händer då olika världar inom musiken möts var då jag ombads lägga growlen i P3:s musiktävling ”Growl hour”. Erkända radiohits fick ett helt nytt sound då de growlades a capella och de tävlande skulle lista ut vilka låtar som återgavs. Ett annat tillfälle var då 6th deltog i ”Demons of the Opera” där metalmusiker fick beblanda sig med symfonikerna på Norrlandsoperan. Det var en unik upplevelse som jag aldrig kommer att glömma, de båda konsertkvällarna var utsålda vilket befäster känslan av att samarbetet på många håll uppskattades varmt, av både metalfans och fans av den klassiska skolan. Och förmodligen av helt andra också.

 

www.facebook.com/6th-Awakening-Official–252498854809708/

Primary Sidebar